Een recente studie van het economisch bureau van ING toont aan:
De assurantietussenpersoon kan door recente ontwikkelingen zijn toegevoegde waarde nog beter inzetten
Een aantal ontwikkelingen zetten volgens dit rapport van ING nu toch echt door.
Online platforms, vergelijkingssites, Kunstmatige Intelligentie (AI) en relevante data zijn steeds meer beschikbaar bij verzekeraars. Verzekeraars worden kritischer ten aanzien van assurantietussenpersonen en provisieregelingen versoberen.
De wereld van de assurantietussenpersoon verandert steeds sneller. In 2018 voorzag Fidecon al een mooie toekomst voor de assurantietussenpersoon als trusted advisor (Adfiz, november 2018). Net als in heel veel andere sectoren versnelt ook hier de coronaproblematiek het proces.
En dan is schakelen en de bakens verzetten het beste wat je kunt doen. Net als in de natuur vindt ook hier het proces van survival of the fittest plaats. Niet degenen die het fitste zijn overleven. Juist degenen die zich het beste kunnen aanpassen, overleven.
Al deze veranderingen bieden kansen. Hybride dienstverlening heeft de toekomst. Daar waar kosten gedreven oplossingen aangeboden worden kan digitalisering zinvol zijn. Wordt het complex, dan heeft juist de expertise van de assurantietussenpersoon toegevoegde waarde.
De kracht van de assurantietussenpersoon zit hem in zijn eigen hybride aanbod. De digitalisering en data krijgt hij van de verzekeraars. De algemene data en zijn kennis van de klantsituatie maakt de assurantietussenpersoon tot een ijzersterke schakel. Hij kent de klant en weet wat er speelt. Dan wordt zijn rol er één van vertrouwensman, van trusted advisor. Strategisch gesprekspartner en adviseur op het gebied van preventie en continuïteit. Mochten verzekeringen relevant worden, heeft hij ook daar de expertise om de klant van een gedegen en onafhankelijk advies te voorzien.
Wanneer de adviseur als risicomanagement specialist oprecht geïnteresseerd is in zijn klanten en de juiste vragen stelt, kan hij een goed onderbouwd advies geven. Op deze manier is hij van toegevoegde waarde voor zijn zakelijke relaties. Relaties waar situaties complex zijn en standaardoplossingen niet werken. Hij is dan de trusted advisor waar zijn klanten behoefte aan hebben. De adviseur die kritisch is en meedenkt op het gebied van strategie, continuïteit en verzekeren.
Mooie kansen voor de adviseur 2.0