# Tip 3
Presenteer je oplossingen afgestemd op de behoefte van de klant
Heb je een goede behoefteanalyse gedaan en de problemen, maar ook wensen van de klant boven water gehaald. Dan wordt het tijd om je oplossing en plan van aanpak voor die problemen te presenteren.
Vertel wat je oplossing is. Wanneer je je vasthoudt aan de volgende structuur begrijpt de kant he hij jouw oplossing moet plaatsen. Hij kan deze dan ook op waarde schatten
De 4 stappen zijn:
- Refereer aan de wens of het probleem wat in de behoefteanalyse naar boven is gekomen
- Maak duidelijk welke oplossing je voor dit probleem hebt
- Vertel daarna de klant wat hem deze feature brengt. Niet het voordeel in het5 algemeen, maar het nut voor die klant persoonlijk
- Laat de klant bevestigen dat dit zijn probleem oplost
Wanneer je in de overtuigingsfase van het verkoopgesprek de oplossingen van zijn belangrijkste problemen op bovenstaande manier presenteert, zal het vertrouwen van de klant in jou verder toenemen. Weet je op die manier de belangrijkste leverancierscriteria te presenteren wordt het plaatje wat de klant krijgt volledig ingekleurd.
In # Tip 4 gaan we in op het commitment vragen. Dan kunnen we met dat commitment de volgende stap zetten en de daadwerkelijke risicoanalyse maken.